Bergsmansafton 7/5 - SBF besöker Quintus Technologies
6:00 PM18:00

Bergsmansafton 7/5 - SBF besöker Quintus Technologies

Varmt välkomna till Bergsmansafton vid Quintus Technologies i Västerås.
Quintus Technologies, med huvudkontor i Västerås, är världsledande när det gäller tillverkning av pressar för ultrahöga tryck. Huvudområden är pressar för varmisostatisk pressning, kallisostatisk pressning, högtryckspastörisering samt tunnplåtsformning.

Årsmöte 2024 och föredrag: Klas Dagertun, VD Kaunis Iron AB
6:00 PM18:00

Årsmöte 2024 och föredrag: Klas Dagertun, VD Kaunis Iron AB

Välkomna till föreningens årsmöte fredagen den 19 april kl. 18:00 på Jernkontoret. Efter årsmötet kommer vi att få ta del av ett föredrag från Klas Dagertun, VD för Kaunis Iron. Sedan 2018 driver Kaunis Iron järnmalmsgruvan i Pajala. Kaunis Iron intar en stark position på världsmarknaden och producerar årligen ca 2,2 miljoner ton järnmalmskoncentrat. Kvällen avslutas med en middag i traditionsenlig bergsmansanda.

Datum: fredagen den 19 april 2024
Tid: 18:00
Plats: Jernkontoret, Kungsträdgårdsgatan 10, Stockholm

Bergsmansafton 5/3 om Hycamite

Bergsmansafton 5/3 om Hycamite

Varmt välkomna till Bergsmansafton med Niina Grönqvist, grundare Vice VD och ansvarig för bio-kolprodukter, och Ville Klaavu, Vice VD och ansvarig för affärsutveckling, vid Hycamite TCD Technologies Oy. I sitt föredrag kommer Niina och Ville att berätta om bolagets utveckling och planer att producera ren vätgas och fast kol för genom att spjälka metanmolekyler med hjälp av sin egenutvecklade teknologi.

Bergsmansafton 30/1 om Scandinavian Ocean Minerals
Jan

Bergsmansafton 30/1 om Scandinavian Ocean Minerals

Varmt välkomna till Bergsmansafton med Peter Lindberg, VD och Projektledare Bottenviken, och Bengt Simonsson, Forskningschef och Projektledare Östersjön, vid Scandinavian Ocean Minerals. I sitt föredrag kommer Peter och Bengt att berätta om bolagets utveckling och planer att utvinna mineralrika noduler i Bottenviken och upptagning av bottensediment i Östersjön.

Jan
to Jan 27

BHV, SBF och Hindersmässa 2024

Fredag och lördag 26–27 januari 2024 är det återigen dags för vänner av bergshanteringen att träffas igen i Örebro för att fira Hindersmässa. Bergshandteringens Vänner, BHV, vill gärna se många medlemmar från SBF på Hindersmässan och vill med detta bjuda in er.

View Event →
Digital Bergsmansafton - Föredrag om LKAB:s planer att bygga en industripark för att återvinna gruvavfall
6:30 PM18:30

Varmt välkomna till Bergsmansafton med Pär Jonsén, teknisk direktör vid LKAB Minerals, specialprodukter. I sitt föredrag kommer Pär att berätta om LKAB:s planer att bygga en industripark för att återvinna gruvavfall och skapa cirkulära produkter. Detta samma föredrag som den 9/5 som inte blev av.

View Event →
Digital Bergsmansafton - Föredrag om  Kelibers verksamhet inom litium för batteriändamål
6:30 PM18:30

Digital Bergsmansafton - Föredrag om Kelibers verksamhet inom litium för batteriändamål

Varmt välkomna till Bergsmansafton med Mika Seitovirta (styrelseordförande i Keliber projektet samt medlem i koncernledningen för Silbanye-Stillwater) och Karin Tynelius (styrelseledamot i Keliber projektet) vid. I sitt föredrag kommer Mika och Karin att berätta om Kelibers verksamhet inom litium för batteriändamål

View Event →
Digital Bergsmansafton - Föredrag om Gränges och dess satsningar att leverera katodfolie i aluminium till den växande batteriindustrin
6:30 PM18:30

Varmt välkomna till Bergsmansafton med Kristina Boo, ansvarig för Gränges affärsutveckling inom batterifolie. I sitt föredrag som skulle hållits den 18/4 skulle Kristina berätta om Gränges och dess satsningar att leverera katodfolie i aluminium till den växande batteriindustrin, men tyvärr blev föredraget instället. Nu kör vi på ett nytt datum, och vi hoppas att du vill delta.

Digital Bergsmansafton - Föredrag om Mahive Minerals

Digital Bergsmansafton - Föredrag om Mahive Minerals

Varmt välkomna till Digital Bergsmansafton med Per Storm, Verkställande Direktör och styrelseledamot i Mahvie Minerals AB. I sitt föredrag kommer Per att berätta om Mahive Minerals och är ett nordiskt prospekterings- och gruvutvecklingsbolag med fokus på basmetaller, ädelmetaller och specialmetaller. I föredraget kommer Per att berätta om bolagets utveckling och framtidsplaner.

View Event →
Bergsmansafton - Föredrag om Blykalla och dess utveckling av nästa generations (Gen IV) blykylda hållbara kärnreaktorer
6:30 PM18:30

Varmt välkomna till Bergsmansafton vid Jernkontorets lokaler i Stockholm med Peter Szakalos, CRO och medgrundare av Blykalla AB. I sitt föredrag kommer Peter att berätta om Blykalla och dess utveckling av nästa generations (Gen IV) blykylda hållbara kärnreaktorer. Peter kommer också att tala om utvecklingen av tre nya stål som behövs för den nya generation IV-kärnkraften.